Opravdu více lidí prodává bez realitky?

Podle portálu Bezrealitky za první kvartál roku 2019 si lidé prostřednictvím jejich portálu prodalo 3x více bytů a domů než za stejné období v loňském roce. Jde o změnu trhu nebo jen jiný výklad dat?

Jak se mění trh realit

Trh realit zaznamenává silné změny, které jsou akcelerovány několika faktory, které výrazně posouvají naše vnímání celého obchodování s realitami. První fakt je diskuse o realitním zákoně a velikosti provize realitních makléřů. Druhý fakt je výrazný nárůst cen nemovitostí a tudíž i změna cílových skupin klientů a poslední, třetí, je změna chování klientů směrem k on-line businessu.

Realitní zákon je dlouho očekávanou změnou na realitním trhu, který má podle předkladatelů ochránit především spotřebitele. CENTURY 21, jako jedna z největších realitních sítí na českém trhu tuto regulaci vítáme, protože věříme, že půjde opravdu o ochranu spotřebitele a více se bude soustředit na kvalitu poskytovaných služeb.

Klademe velký důraz na vzdělání našich makléřů, dodržujeme etický kodex a především nabízíme řadu služeb, které prodávajícím umožňuje jejich nemovitost prodat lépe a nejvyšší možnou aktuální cenu. Proto si nejsme jisti, že přímý prodej nemovitosti mezi klienty je tou cestou, která ochrání spotřebitele a odpovídá představám předkladatelů realitního zákona.

Samozřejmě za své služby účtujeme odpovídající provizi, stejně jako mají provizi prodejci aut, rohlíků nebo letadel. Vždy tato provize má odpovídat vynaloženému úsilí a nákladům, které jsou spojeny s daným prodejem, ale také s faktem kamenné pobočky, odpovídající inzerci, právních služeb a poradenství.

Na rozdíl od rohlíků, kde je provize ale násobně vyšší, nemovitost neprodáváme a nekupujeme každý den, to by si každý měl uvědomit. Mnohdy nepostačuje jen zjištění čerstvý, nebo hezký a chutný, ale je potřeba znalostí ze stavebnictví, práva, daní, zástavního práva, katastru, marketingu a samozřejmě mít znalost trhu a obvyklých cen a řada dalších. Dobří makléři prodávají desítky nemovitostí a tak mají i řadu praktických zkušeností, na které běžný člověk mnohdy ani nenarazí. Nástroje zajišťující kaviltně prezentovat nemovitost, nabídnout ji co největšímu počtu zájemců a dáky tomu získat nejlepší cenu pro klienta (zajistit aktuálně nejlepší cenu na trh)

Nárůst cen nemovitostí je za poslední roky extrémní a rozhodně to není způsobeno realitními makléři. ? Jde o dlouhodobé podcenění plánování výstavby, její rozumnou podporu ze strany vládnoucího establishmentu, neschopnost dlouhodobého uvažování a třeba se pouze zamyslet nad demografickými fakty a ekonomickým vývojem. Poptávka převyšuje nabídku ne díky AirB&B, které mírně ohýbá trh jen v centru Prahy, ale především díky celosvětovému trendu stěhování se do měst a jejich okolí, kumulaci průmyslu do určitých lokalit a především díky tomu, že „husákovy děti“ chtějí vlastní bydlení a chtějí ho mnohdy koupit i pro své děti.

Samozřejmě má vliv i ekonomický růst, který ale tlačí cenu práce nahoru, tudíž rostou náklady na výstavbu a to skokově a proti tomu jde i silný apetit vlády zvyšovat daně. Regulace hypoték, tj. omezení přístupu k bydlení mladým a méně finančně silným občanům, je pouhou špičkou ledovce. Z uvedeného vyplývá, že trh se posouvá k lidem, kteří jsou poměrně movití, vzdělaní a vyžadují odpovídající servis. Bohužel, pokud mají zkušenost, že ho nedostali od realitky, tak se obracejí na přímý prodej, ačkoli většinou neřeší zmíněnou provizi, ale služby, které jim jsou poskytnuty. V tomto ohledu se nemá CENTURY 21 čeho obávat.

Online business, je postrach současné doby. Kdo není na internetu, facebooku, instagramu atd. jako by nebyl. Zároveň je ale internet plný podvodných nabídek, spekulantů a zlodějů, kteří zneužívají malé znalosti prostředí internetu většiny uživatelů. Není to tak dlouho co proběhla kauza velmi výhodných nabídek pronájmů bytů, kdy podmínkou bylo zaplacení kauce on-line jako rezervace, klienti ale pak zjistili, že byty neexistují, nebo jsou již dávno pronajaté.

CENTURY 21 velmi dobře ví, že většina klientů hledá byty a domy na internetu, proto máme webové stránky a připravujeme nejmodernější webový portál o nemovitostech na trhu, stejně vystupujeme na Facebooku a Linkedin. Používáme nejmodernější IT nástroje pro vizualizaci našich bytů a domů, 3D scan a dron je dnes standardem. Vždy ale najdete za virtuálním světem více jak 50 kanceláří, 350 makléřů a centrálu, která spravuje celou strukturu a zároveň je prostřednictvím oddělení compliance řeší pomoc našim klientům.

Opravdu došlo k nárůstu zprostředkování domů a bytů přes internet, ale stejně my zaznamenáváme nedostatek makléřů. Hlavním důvodem přechodu klientů k prodejům nemovitostí napřímo je spíše neutěšitelná situace na trhu s realitami, jistotou že prodáte cokoliv a nedostatkem opravdu kvalitních makléřů.

Sdílejte tento příspěvek

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart